Friday, November 12, 2010

Sudah Cukup Tertutupkah Auratmu Wahai Wanita??


1. Bulu Kening - Menurut Bukhari, Rasulullah SAW melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadith Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng - "Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan." - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

++: Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng.

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidung belang - Petikan dari Hadith Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - "Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka." - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasulullah SAW melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadith Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahilliah yang dahulu.

++: Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binti Abu Bakar RA telah menemui Rasulullah SAW dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasulullah SAW: "Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." - Petikan dari Hadith Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadith Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - "Dan katakanlah kepada perempuan mu'min hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya." - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Rasulullah SAW, "Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram" - Petikan dari Hadith Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - "Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik." - Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.

Sabda Rasulullah SAW, "Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang la in, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah SWT akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi." - Petikan dari Hadith Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mu'min, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka." - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Rasulullah SAW, "Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya." - Hadith Riwayat Riwayat Al Bazzar.

"Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah." - Petikan dari Hadith Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - "Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata, maka Allah SWT akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." - Petikan dari Hadith Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud: "Hai Nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

"Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya." - Petikan dari Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim.

++ : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.



Si BuDak "FARIS"...

Salam Jumaat..


Harini besday si budak Faris yg ke-2 thn..hahaha
"Hepi besday to you2x..hepi besday to Faris..hepi besday to you"
Faris..Faris...dr baby smpi skrg..acik tgk ko m'bsr..
Mcm2 kes dh ko buat w'pun baru 2 thn hidup kt dunia ni...hahaha


Time Baby ;
  •  ko baru 2 buln acik dh jage ko..mandikn, bg mkn, tido pe sume lh..
  • tgh tukarkn pampers (pdhal gne Drypers :p)..kene kencingkan.ad la dlm 2-3x kne pncut....adoiii..
  •  budk ni gak la yg jd isu kt spital gara2 x nk msuk spital coz sakit kuning..hahaha...cian mama...
  •  n ko kcik2 cm anak africa pastu comel daa..smpi skrg..hahhaha
  •  time ni jgk la..acik tgh main2 cinta monyet ngan 'mamat' tu..hahaha..poyo jer..forget it!!


faris ireng...hahaha
Faris yg dh bertukar...hahaha :p






Umo 1 thn- 2thn:
  • jge jgk even x kerap, time mak bpk dia g haji..mcm2 kes..
  •  1st..dia dh patahkn 'backspace' laptop acik...smpi skrg x gnti2 lg..dh rongak x cun :p.. prnh jgak dia duduk cm comel je kn atas laptop acik ni ..huhuhu..nak ngis tgk time tuuu...
  •  prnh hilang..smpi satu Tmn Ria kecoh cari Faris..acik cari ko kt parit..hahaha..mama smpi nangis...kalau ingat balik..memg lawak...=D..
  •  takut ngan iklan2 or pape yg ade Adibah Noor..hahaha.. mst ngis..tp skrg dh ok...


keyboard acik yg rongak..backspace yg d'pth oleh Faris
Hobi si Faris:
  •  'kemas' rehal Aq, Yassin...mgzine mama dia...ape sgla jns buku..pstu acik or mama / kakak n abg2 dia yg kne kemas...hahaha
  • sgt suka dgn buku banding mainan...dia akan belek2 smpi hbs..
  • menyanyi..ceto mengira 1-10 dlm BM, BI n Jawe...arab je blm ajar lg..huhuhu


Ni lah si budak Faris..mlm esok baru smbut besday dia ngan baba n acik..cehh, sebokkk.. pttnya nk clbrate smlm tp rupenya mama dia silap tarikh daaa...maklumlah..ank ramai...xpe2..x memasal acik dpt hadiah besday dr mama..hahaha.. Tq ye Kak Ila...huhuhu...Buat Faris..acik doakan mga ko membesar ngan sihat, pnjg umo, jd budk bijak n solehh...




 faris
haikal (yg poyo)..faris (bru bek dr xcdent kt kpale) n aina
hadiah..dr mama utk acik...huhuhu... i like!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...