Saturday, November 27, 2010

WeDding SeASons...!!!

Selamat Malam Sume....

Sdg me'rest'kan otak n badan jap..
Tetiba rase nk mencoret sesuatu kt blog ni...
Hmm...pening kpale..bnyk sgt mkn gulai daging..hehehe
Al maklumlah...pas raya haji..++ musim org kawen..

2 hari berturut g mjlis org kawen...++makan free...:))
Khamis smlm, pas hbs exam..terus g mjlis mak angkat kwn khwin..
Td ptg, kakak kawan roomate lak kawen...
so..pgi lah jgak...smbil merasa mjlis khwin kt tempat org..

Tetiba rase 'nak khwin' plak..
'berdebar' pun ade time tgk org akad nikah...hehehe..
Bnyk sgt tengok ++ pegi majlis org kahwin...
Ahad mggu lpas, kakak kahwin..tp x dpt join coz exam..

Hmmm, baru sy perasan...dr 16 org, 4 org lagi dlm family sy yg blum khwin..dan...
Tinggal sy sorg je anak dara Cikgu Sarun yg masih belum disunting lagi...
Hehehehe :)) ...tu yg rase nak kahwin...:p..Gatallll
Bila agak2 nya yer??? 4 thn lagi mgkin???? InsyaAllah..

Semoga dikurniakan seorg suami yg boleh serta sentiasa membimbing dan membahagiakan diri ini serta zuriat keturunannya di jalan yang diredhai dan diberkati Allah Taala ...Aminn

"Selamat Pengatin Baru buat sume pengatin2 yg berkahwin yer..Semoga kalian bahagia hingga akhir hayat"


بــارك الله لكمــا وبارك عليكمــا وجمع بينكمــا في خير

“Semoga Allah memberkati kalian berdua dan memberikan barakah pada kalian,serta mengumpulkan kalian berdua dalam kebaikan”


majlis pernikahan kak jannah n abg talib 21/11/2010
Mak angkat yaya kahwin~ khamis 25/11/10


*doakan mereka jg berbahagia hingga ke jinjang pelamin...Aminn :))

Thursday, November 25, 2010

A FeW MoMeNTs..:p

Salam malam Jumaat yg barakah...


Alhamdulillah...selesai 4 paper...
3 paper menanti...terus berjuang n berjuang...


Menanti berakhirnya exam...satu penyeksaan..
Hmm..bila menanti..memang rase lama...
Tapi...bila x ditunggu..terasa semua yg berlaku sgt cepat....


Mcm2 dugaan dlm proses utk menamatkan exam n sem 3 ni..
Ujian dr Allah..ada rahmat disebalik setiap apa yg di uji itu..
Alhamdulillah...since mlm td, air dh keluar semula....
Dh lepas dr gangguan bekalan air..tp tetap bgn awl pg utk mandi...
Takut air x de lagi jerk....hikhikhik
Even 2 hari je x de air, hdp serba x kena...cm ner nk hdp susah ni???


Terukir memory...Mandi air hujan..mandi di mesjid Unisza..:))
Berebut2 n beratur utk tadah air pili bomba wat mandi...:))
Isi air dlm botol n sgla bekas..Tadah air hujan....huhuhu..:))..
Hinggakan mandi x bsh, mkn x knyg, tido pun x lena...hahaha


Cobaannnn........Kini...
Hanya mengharap semoga panas smpai ke petang..
Andaikan hujan di tengahari, biarlah turunnya bersama pelangi..hehehehe


~botol2 berisi air..hihihi..msh ade lg saat ini...~
~sgala bekas..simpanan air my roomate n me~




**Lebah dh kembali ke bunga..:p

Wednesday, November 24, 2010

..makan x kenyang...mandi x basah...tidur x lena...

Salam Imtihan...


Tgh2 mggu exam pun blh ber'blog' yek...hehehe
Ni pun baru beberapa jam abis exam TiTAS...
Alhamdulillah...blh la thn soalannya....hmmmm
Tawakkal je lah...yg pntg dh berusaha.......
Tinggal 4 paper lagi..Lusa ( dakwah n politik islam) n next week ( 3 paper more)


Refer pd tjuk entri ni mcm gempak jer...macam jerrr....
hakikatnya...Tuhan shj yg tau apa yg sdg sy lalui skrg ni...
hinggakan mandi x bsh, mkn x knyg n tido pun x lena..cm org bercinta pulak..huhuhu
Semua itu ujian dr ALLAH..terima dgn redha n lalui dgn tabah yer Raidah..


TODAY and.......


~ x de air kt kampus...dgr2 satu Gong Badak...++ de org kate satu Terengganu...biar betul...
~ mandi tp cm x mandi..huhuhu.. tu yg mandi x basah..hahaha..blh pulak time exam tu..."nak balik JOHOR.."
~ isi air dlm botol2 wat wudu' n pape yg patut....syukur x buang botol2 tu lg...
~ econ kt dewan exam td x berfugsi coz efx x de air ni la....kepanasan n sakit kepala time jwb exm...
~ bnyk budk2 tadah air hujan...hakikatnya  hujan turun x smpi setengah jam..huhuhu..
~ balik exam..kebasahan..


~ x selera nk makan...pusing2 g cafe yg sama..pemandangan yg sama..mknn yg sama...dr awal masuk u smpi..sampai bila????
~ berat badan yg makin susut coz x selera n  makan x knyg (org kata laa)..cehhh...++ duit baki sem di bank yg makin susut..++ rmbut yg makin kusut..hahhaha...


~ penyakit insomnia nk menyerang..x lh tido..so tido x lena..
~ dok pikir exam..exam..n exam..Cehhh..
~ rndu pada 'dia'..ahhaha....
~ someone luah perasaan pulak...adoiiii...wrong time laaaa...


Ape2 pun...sy harap..smga sy kuat hadapi segala ujian dr ALLAH ini...smga ada rahmat disebalik dugaan ini..." Ya ALLAH..permudahkanlah perjalanan dan urusan hidup hambaMU ini "..AMIN..


Surah Ali Imran ayat 190-191 bermaksud:
‘Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang, terdapat tanda-tanda (kebesaran) Allah bagi orang yang berakal.(berfikir)..

Thursday, November 18, 2010

Knp Sy Suke Naik Motor???

Dh x de bnd lain gaknyer nk tulis kn....
Tp..bnd ni cm best gak lau nk citer..
Lagi2 lh utk sy yg memg suke naik motor ni..
Kwn sy, yaya pun pernah bw tajuk ni dlm training debat diaorang...
'Kebaikan bw motor berbanding bw kereta'...huhuhu..
Lau suruh sy hujh..mst lagi hot kn..hahhaahaha...poyo jerk..


Teringat sy bw motor td, cam samseng...hahaha..malunya.. 
Harap jer pakai baju kurung, stoking..tudung..cm sopan jer kn..
Tp..bab potong memotong, selit menyelit..expert dah..org yg tgk yg takut..


Tp..memg best lah bw motor ni...even ade kekurangan, tp best...ala..kereta pun ape kurgnya..
Yg penting..sy memg suka bw motor bnding kereta coz....
  • Enjoy...leh bw laju2..sng nk cilok n selit2 time jem or trafic..pastu blh duk dpn sekali ..
  • Sng nk potong kenderaan len w'pun lori sepanjang tidak...
  • Minyak motor..RM7 jer dh pnuh..leh jln2 satu Malaysia..hahaha...
  • Roadtax n insurans murah..nk renew lesen motor pun murh jer...
  • Kalau bli brg x leh byak2..org pun x blh nk pesan beli brg bnyk2..hahahaha
  • Bw org pun blh sorg jer..x pun 3 org..x blh lbih...
  • Dpt angin sntiasa...huhuhu
  • Kne ngurat..hahaahah..poyo jer..
Tp..x bestnya kalau naik motor ni bile....
  • Hujan..ofcoz la basah..huhuhu..muka sakit kne hujan even dh pakai helmet ade backup depan tu..
  • Kne habuk2 especily dr lori or bus...huhuhu..tu yg cpt potong lau duk blkg lori or bus..
  • Tangan n muka berubah warna..hahaha..burn...
  • Tudung jd gegot @ x btl..bergaris2..++ bile pakai sweater or bju sejuk..huhuhu..klau pki tdg ade awning..jgn la bw naik mtor..mau patah or rosak tdg tu nnti..
  • Tdg blh terbang cm superman kalau x pakai sweater or jacket ++ sexy.....huhuhu..so, naik mtor kne pakai sweater or jacket yer...
  • x blh nk pkai kain yg agak fit or ber'fesyen' yer..koyak nnt...sush plk..huhu
  • x blh nk tido cm naik kereta..huhuhu
hakikatnya...naik motor memg best.. kalau ikutkan hati.. nk jer naik motor g balik t'ganu...cehhh...
dh mcm2 jns motor sy naik...Bw motor g jauh2...w'pun setakat Johor jer pun pernah...antaranya...


~Batu Pahat ke Simpang Renggam..
~Bt.Pahat ke Muar..
~Muar ke Kluang..
~Kluang ke Simpang Renggam..
~Bt.Pahat ke Segamat..


Tp..sy msh x de motor milik sndri...lau dh khwin..blh ker nk naik mtor lg??
Skrg ni pun, 'dia' x bg sy bw n naik motor..naik kereta?? sy x brape expert lg..
++sy masih x de lesen kereta laaa...Thn dpn baru nk amik..leceh btl..
Tp, sy nk gne duit sndiri wat lesen kete..x nk asyik bantuan family jer..
Lesen motor jer abg support..hihihi..


ni lah diri sy...x suka mengharap org...sy nk berdikari sndiri...
bljr hidup susah...baru best...ade cabaran n smgt nk hdp tu..
lps ni...kalau nk bli motor n kereta pun ..nak pakai duit sndri...baru rase puas...
InsyaALLAH mga semua urusan n perjalanan hidup ni dipermudahkan ALLAH..
Aminn....


yok..jalan2 naik motor...

Unisza..I'm Back Again...

Salam...
Hmmm..dh hmpir 2 mggu berlalu..
Duk rumh..penuhkan ilmu di dada...(penuh ker??)
Mlm ni..dh nak baik semula dh ke T'ganu..


Jelez btl tgk budk2 U len yg dh hbs exm..
Adik sy pun dh hbs exm..tgal sy, abg n anak sedara..
Baru nk start exam...x dpt la b'same ngan family ramai2..
Raikan hari bersejarah kakak ahad ni..huhuhu..
Sedihnya...Apa nk buat..knelah berkorban...


2 hari ni..asyik mimpi pasal nk balik T'ganu ni jer...
Smlm..mimpi t'salah hari nk balik...mlm td, mimpi beli tiket lg w'pun dah de tiket...pelik2..
Sumenya cm x masuk akal je...exited sgt kot nk balik...smpi mimpi2...hehehe


Ape2 pun..smga perjalanan mlm ni lancar n doakan sy smga slmt sampai di sana..
Family risau btl lau time sy nk balik T'ganu or Jhr..Mcm2 pesanan..takut pape jd..
Sy jer lah yg wat selambe jerk cam x de perasaan n rase takut...
Sesukati  jer sy ni kn..org lain komain la risau gile..huhu..


W'pun mlm ni nk balik..smpat lg td sy pgi merempit jap g bndar...
Belikn kerepek tempe utk kwn romate n brg sy sikit...
then g carrefour amik duit,beli pappa roti (bnd mst bli time g carre4) n minyak wangi...


Sorg2 merempit pun jadi jer sy ni..huhuhu..Ade sy kisah....
Sy memg suka naik motor than kereta lau g merayap ni.....
Tp..kalau dia tau sy naik motor..mau kne marah...
Knp lah 'dia' sgt risau n marah lau tau sy naik motor??
Ni yg x best ni..huhuhu..x memasal kne bohong sunat ngan 'dia' lau nk naik mtor..hahaha..
Sory awk...Terpaksa..x nk wat awk risau sbnrnya...


struggle for exam..BITTAUFIQ WAN NAJAH.

Wednesday, November 17, 2010

SALAM AIDILADHA,,,,:))

Selamat Hari Raya Aidiladha buat semua umat Islam..




Menyambut raya di rumah Simpang Renggam..
Seronok walaupun x semua adik-beradik balik kg...
Ikut perancangan awl..ade wat korban family kakak..
Nak buat kt rumh kg ni..Sambut raya korban ramai2..
Tp, x jadi..so..x de aktiviti pape raya thn ni.


Kita hanya mmpu merancang..Hanya Allah yang menentukan
dan perancangan Allah itu lebih baik.....
Smga thn hadapan mgkin giliran saya n adik beradik yg lain wat korban plak..
InsyaAllah...semoga hajat ini tercapai...Aminn


Tuesday, November 16, 2010

Hebat Sangatkah CINTA???

Hebat Sangatkah "CINTA"???
 
Hebat sangatkah cinta,
Atau cuma hawa nafsu semata,
Jika tiada calon, ramai yang bertanya ,
Mengapa tidak dicari katanya,

Hebat sangatkah cinta,
Jika cuma sesama manusia,
Apatah lagi berlainan jantina,
Hingga agama diletak belakangnya,

Hebat sangatkah cinta,
Jika statusku single mereka hairan bertanya,
Sedangkan solat lima waktu tidak diberatnya,
Jika ramai tak buat dipandang biasa,

Hebat sangatkah cinta,
Menghayati rasa yang terkandung didada,
Terlahirnya sajak, puitis nya cinta,
Lautan api sanggup diredahnya,

Hebat sangatkah cinta,
Hingga semua nak diserahkannya,
Katanya memujuk kononnya aku yang teristimewa,
Sedangkan ayat sampah tu dah beribu kali dijaja,

Hebat sangatkah cinta,
Kononnya dihati tulus setia,
Membukti cinta tanpa diduga,
Akhirnya tubuh menjadi mangsa

Hebat sangatkan cinta,
" Saya suka awak kerana agama"
Kalau begitu mengapa mendekati zina,
Jika benar agama ukurannya,

Hebat sangatkah cinta,
Mampu membuat diri tersenyum manja,
Khayalnya meneguk madu cinta,
Sedangkan yang diteguk racun berbisa,

Hebat sangat kah cinta,
Sehingga mata yang celik dikata buta,
Dosa pun dia kata"tak pa",
Janji kau aku yang punya

Hebat sangatkah cinta ,
Jawpannya ya,
Jika mencari cinta yang Esa,
Bahagianya kekal untuk selamanya..
 

 original from: 
 www.murabbi.net




 





 





~ renungan utk diriku yg sering alpa dgn cinta dunia dan cinta manusia ~

Monday, November 15, 2010

~ Jomm ToPup Amal ~

Sabda Nabi saw:
“Tiadalah hari yang lebih disukai Allah untuk beribadah kepadanya dari hari-hari 10 pertama Zulhijjah yang menyamai puasa setiap hari seperti puasa sunat dan qiam setiap malam seperti qiam pada malam lailatul Qadr”. (Tirmizi di dalam bab Puasa: 758 dan Ibn Majah: 1728)


Di dalam satu riwayat:
“Puasa pada hari Arafah pahalanya menyamai puasa selama dua tahun, puasa pada hari Asyura menyamai puasa selama setahun”. (Ahmad: 307/5 Sahih)


Sabda Nabi saw:
“Seafdal-afdal doa ialah pada hari Arafah dan seafdal-afdal apa  yang aku katakan, aku dan nabi-nabi sebelum aku ialah: Tiada Tuhan melainkan Allah semata-mata tiada yang sekutu bagiNya”. (Al-Muwatta’ kitab al-Quran hlm 188, Tirmizi di dalam ad-Dakwat: 3585)

Berpuasa sunat pada tanggal 1 hingga 9 Zulhijjah.

1 ZULHIJJAH : kesalahan Nabi Adam diampuni Allah, barang siapa 
berpuasa pada hari itu, diampuni Allah akan dosanya. 


2 ZULHIJJAH : doa Nabi Yunus diperkenankan oleh Allah, barangsiapa berpuasa pada hari itu seolah-olah ia berpuasa setahun dan tidak pernah berbuat maksiat sedikit pun. 


3 ZULHIJJAH : doa Nabi Zakaria diperkenankan Allah, barang siapa berpuasa pada hari itu, diperkenankan Allah segala doanya.


4 ZULHIJJAH : Nabi Isa a.s. telah dilahirkan, barang siapa berpuasa pada hari itu terhindar ia daripada kefakiran serta kemelaratan dan pada hari kiamat kelak ia akan tergolong bersama dengan orang-orang terhormat.


5 ZULHIJJAH : Nabi Musa a.s. dilahirkan, barang siapa berpuasa pada hari itu terlepas ia daripada sifat munafik serta seksa kubur. 


6 ZULHIJJAH : Allah membukakan pintu kebajikan kepada Nabi-NabiNya,barang siapa berpuasa pada hari itu ia akan dipandang oleh Allah dengan penuh rahmat dan kasih sayang serta terlepas daripada azab. 


7 ZULHIJJAH : pintu neraka jahannam akan dikunci dan dibuka semula lewat 10 Zulhijjah.  Barang siapa berpuasa pada hari itu, dikuncikan Allah baginya 30 pintu kesulitan dan dibukakan 30 pintu kesenangan. 


8 ZULHIJJAH : Nabi Ibrahim bermimpi mendapat perintah dari Allah supaya menyembelih puteranya Ismail.  Seharian ia berfikir apakah perintah itu datangnya dari Allah atau dari syaitan.  Hari itu telah dinamakan dengan dari "Tarwiya" (hari berfikir-fikir). Barang siapa berpuasa pada hari itu ia akan diberi Allah pahala yang tidak terhitung jumlahnya, hanya Allah yang mengetahui. 


9 ZULHIJJAH :  turun ayat terakhir kepada Rasulullah s.a.w. yang tersebut dalam surah al-Ma'idah, ayat 3.  Menurut sejarah, 81 hari setelah ayat ini diturunkan iaitu pada hari Jumaat tanggal 9 Zulhijjah tahun 9 H ketika Nabi wukuf di Arafah, baginda pun wafat.  Pada hari itu juga Allah memberitahu kepada Nabi Ibrahim bahawa perintah menyembelih anak itu sememangnya adalah perintah dariNya bukan dari syaitan.  Justeru hari itu dinamakan hari "Arafah" (hari tahu).  Barangsiapa yang berpuasa pada hari itu akan diampunkan  Allah dosanya setahun yang lalu dan setahun yang akan datang. 


10 ZULHIJJAH Hari Raya Aidul Adha (korban) dinamakan juga hari "Nahar" (menyembelih).  Barang siapa berkorban pada hari itu dengan seekor korban, maka setiap titisan darah yang mengalir dari leher haiwan itu akan diampuni Allah akan dosanya serta dosa ahli  keluarganya.  Barang siapa yang bersedekah dengan memberi makanan kepada fakir miskin atau satu sedekah pada hari itu, maka ia akan dibangkitkan oleh Allah pada hari kemudian dalam keadaan aman dan sentosa serta timbangan amal baiknya lebih berat daripada Bukit Uhud yang terdapat di Madinah.




Kenangan Hari Raya Aidiladha 2008~ Korban at rumah Simpang Renggam...
 

Sunday, November 14, 2010

~kali ke-4..hehehe :))~

Salam..dh resign sbg baby sitter...blh la beronggeng sikit..:p
Mlm smlm...celebrate besday utk kali ke-4..hehehe..suke3..
W'pun badan penat tahap karma...sakit tahap x mampu nk bgn..
Tp..bile ad org dh smgt nk clbrate..kenelah join kn...


Kali ni cbrate jama'kn sekali 4 org...
Baba (hsbnd akak), sy (cik idah), Faris n Aina..
Party agak bsr jgak even jmput budak2 yg mengaji ngan akak jer.
Hepi sgt but sy tgh sakit ni agak x de mood..tp..layan jer la...


Menu mlm tu..
kek bluberry,makaroni goreng..cocktail buah,buah2an,kntg goreng, kuih,air oren, jajan..


Akak yg pnt coz satu hari kat sekolah n sy plak 1 hari melayan 7 sikecil...
Tetap gagahkn diri msk n prepare tuk majlis mlm tu...pnt memg sgt pnt..
tp seronok...meriah sgt...


ni lah khdpn sy...dh x de mak...ayah plak jauh...
hanya menumpang kasih sayang adik-beradik jer...hmm..
sbb tu sy syg sangat family saya..adik beradik saya...
dan sesiapa shj yang menyayangi saya...
"TANPA MEREKA.. SIAPALAH SAYA"


kek kami yg sedap...
haikal, aina n faris..
wewe...
* tggu utk clbrate ngan 'dia'..bile ek??? :p

~7 Si Kecil~

Salam Ahad..
Msh menyempatkan diri utk b'blog n coret sesuatu kt cni..
even sdg memegang jawatan "baby sitter"..hahaha
1st time, cm pecah record gak le..jge 7 budk kecik sorg2 jer..
Hari Sabtu jge 7 org...harini kene jge 3 org jer...
2 lg dh bujg..x yah jge...kne perintah jer ngan acik dia ni..hahaha


Syukurlah Allah mudhkn sume urusan..
Budk2 ni x wat hal...mayb diaorg fhm..
Acik dia ni tgh mual2,pening n sakit perut..
Cm org tgh pregnant...huhuhu..Still sakit smpi arini..
Almaklumlah perempuan...nak x nk..kne hdpi gak bnd ni..


x nk coret bnyk2..coz mood x de sgt skrg ni...
sian..x memasal 'dia' pun kne melayan mood sy yg tgh xbtl ni..
sory awak...


tibe2 teringat exam yg lg 6 hari jer..
buku x sentuh mane pun..lg lah kt umah..hmmm :((
Adodoiiiii......


si halus...HANIF..murh senyuman..tp bila dia geget org...baru tau... "tq hanif coz tinggalkn love bite kt kaki acik...sakit tuuu..."huhuhu


anak2 sdara ku...rumh dh mcm nursery...mane lg 3 si kecil??

Friday, November 12, 2010

Sudah Cukup Tertutupkah Auratmu Wahai Wanita??


1. Bulu Kening - Menurut Bukhari, Rasulullah SAW melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadith Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng - "Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan." - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

++: Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng.

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidung belang - Petikan dari Hadith Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - "Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka." - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasulullah SAW melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadith Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahilliah yang dahulu.

++: Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binti Abu Bakar RA telah menemui Rasulullah SAW dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasulullah SAW: "Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." - Petikan dari Hadith Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadith Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - "Dan katakanlah kepada perempuan mu'min hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya." - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Rasulullah SAW, "Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram" - Petikan dari Hadith Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - "Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik." - Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.

Sabda Rasulullah SAW, "Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang la in, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah SWT akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi." - Petikan dari Hadith Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mu'min, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka." - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Rasulullah SAW, "Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya." - Hadith Riwayat Riwayat Al Bazzar.

"Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah." - Petikan dari Hadith Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - "Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata, maka Allah SWT akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." - Petikan dari Hadith Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud: "Hai Nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

"Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya." - Petikan dari Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim.

++ : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.



Si BuDak "FARIS"...

Salam Jumaat..


Harini besday si budak Faris yg ke-2 thn..hahaha
"Hepi besday to you2x..hepi besday to Faris..hepi besday to you"
Faris..Faris...dr baby smpi skrg..acik tgk ko m'bsr..
Mcm2 kes dh ko buat w'pun baru 2 thn hidup kt dunia ni...hahaha


Time Baby ;
  •  ko baru 2 buln acik dh jage ko..mandikn, bg mkn, tido pe sume lh..
  • tgh tukarkn pampers (pdhal gne Drypers :p)..kene kencingkan.ad la dlm 2-3x kne pncut....adoiii..
  •  budk ni gak la yg jd isu kt spital gara2 x nk msuk spital coz sakit kuning..hahaha...cian mama...
  •  n ko kcik2 cm anak africa pastu comel daa..smpi skrg..hahhaha
  •  time ni jgk la..acik tgh main2 cinta monyet ngan 'mamat' tu..hahaha..poyo jer..forget it!!


faris ireng...hahaha
Faris yg dh bertukar...hahaha :p






Umo 1 thn- 2thn:
  • jge jgk even x kerap, time mak bpk dia g haji..mcm2 kes..
  •  1st..dia dh patahkn 'backspace' laptop acik...smpi skrg x gnti2 lg..dh rongak x cun :p.. prnh jgak dia duduk cm comel je kn atas laptop acik ni ..huhuhu..nak ngis tgk time tuuu...
  •  prnh hilang..smpi satu Tmn Ria kecoh cari Faris..acik cari ko kt parit..hahaha..mama smpi nangis...kalau ingat balik..memg lawak...=D..
  •  takut ngan iklan2 or pape yg ade Adibah Noor..hahaha.. mst ngis..tp skrg dh ok...


keyboard acik yg rongak..backspace yg d'pth oleh Faris
Hobi si Faris:
  •  'kemas' rehal Aq, Yassin...mgzine mama dia...ape sgla jns buku..pstu acik or mama / kakak n abg2 dia yg kne kemas...hahaha
  • sgt suka dgn buku banding mainan...dia akan belek2 smpi hbs..
  • menyanyi..ceto mengira 1-10 dlm BM, BI n Jawe...arab je blm ajar lg..huhuhu


Ni lah si budak Faris..mlm esok baru smbut besday dia ngan baba n acik..cehh, sebokkk.. pttnya nk clbrate smlm tp rupenya mama dia silap tarikh daaa...maklumlah..ank ramai...xpe2..x memasal acik dpt hadiah besday dr mama..hahaha.. Tq ye Kak Ila...huhuhu...Buat Faris..acik doakan mga ko membesar ngan sihat, pnjg umo, jd budk bijak n solehh...




 faris
haikal (yg poyo)..faris (bru bek dr xcdent kt kpale) n aina
hadiah..dr mama utk acik...huhuhu... i like!!

Wednesday, November 10, 2010

Menyebukkkkkk!!!!!! :P

geramnya....
menyampah...
x suka sgt2 klau ade org yg 'menyebuk' ni...
knp awk suka jd PENYEBUK?????


menyebuk...menyebuk..menyebuk..menyebuk...
menyebuk...menyebuk..menyebuk..menyebuk...
menyebuk..menyebuk...( sila ulang smpi penat :P)



siapa yg menyebuk sebenarnya???






* baik b'zikir ingat ALLAH..mga hati ni tenang..=I

~ SENSITIFNYA~

Sensitif???
apa itu sensitif???
Sensitif itu bermaksud.....


'EMOTIONAL AWARENESS' @ 'PEKA KPD PERASAAN ORG LAIN'


Saya sensitif ker??
Ohhh..tidak sama sekali
Tp mlm td sgt sensitif...sgt2 lah...knp yer???
Cm nk kne tinggal mati jer..huhuhu..lawak lah sy ni..(bla ingt smula)
Menamatkan tmpoh freecall dgn 'dia'...
Smpai x tau nk ckp pe..tp pasni...:(


Actually..bkn nk ckp pasal ni...
Sensitif bukn hnya utk manusia jer kn...
Notebook ni la...snsitif sgt...
Nmpk sgt dh nk kne format semula..
Agak x best ble asyik stuck je..huhhhh..
X blh nk advance skit...trus terdiam..adoiiiii


Mana x nya..pernah kne duduk ngan si Faris..kne ketuk2..
Terhantuk sane sini...hmmm..pkir2 lh sndiri..
Msuk tu,masuk ni...hmmm


Sabar yer kamu..nnt sy format n tukar pe yg patut...
Jgn la wat hal dlm masa t'dekat ni yer...kesian la kt saya...
Kamu sgt berjasa kt saya...cyg kamu...
 

Tuesday, November 9, 2010

SaLaH Lagi kerr????? ;'((

Menyambung entri arini sblm mnutup notebook ni kmbali untk buka buku...
Buku pelajaran bukn face'BOOK' yer..hahaha..2 hari berlalu tnpa study..adoii


Apa yg terjadi kt sy sebenarnya?? apa yg salah yer???
Hmmm..lau ingat smula..memg SDH..GERAM..TENSION..
mana tidaknya..ke'hepi'an nk blik Johor di ragut oleh sesuatu yg membuatkn sy jd cm di atas tu...:-e


Sbb pe sy jd cm tu????


- BUS LMBT..
Bus yg spttnya tiba jam 9.30pg..but smpi jam 11.10 pg...2x pgi kaunter tnyer..nk sure kn btl2..tkut kne tinggal tp sy smpi kt bustand jam 8.50pg..impossible...rupe2nya...memg btl..sabar je laaaa...kwn sy yg bus pkul 10.30 pun dh jalan..tinggal diri ku sorg2 kt situ..huhuhu


- SALAH TIKET :-P
ble dh lmbt..oklah..sbr menant..tp..satu lg hal yg wat sy rase nk menjerit..biar satu T'ganu dgr ialah..tiket bus sy SALAH LALUAN....adoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....Isthigfar bnyk2 la.... Kwn sy tersalah belikn lagi..hmm, nk marah pun xguna..misinformation...Syukur org dh tlg belikn..len kali x nk salah..kne lah bli sndri..huhuhu..


Sepatutnya blh smpi ptg..tp sy pasti amat sgt yg sy akan smpi mlm....hmmmm.. laluan sy Kuala T'ganu -JB lalu Segamat..tp, tiket sy lalu Mersing, Kota tinggi n JB...adoii..ni kali ke-2..sblm ni pnh skali..but lps tu memg hati2 lh bli tiket..jgn salah laluan...tp jadi lagi..."banana fruites two times" bak kata adnan sempit..hhaha


Syukur sy dpt single seat..selesa sikit....tp ble pikir yg sy akan smpi mlm..hmmm terus cm n ngis..'dia' lah yg kne layan sy...col 'dia'..nsb dpt col free..kne lah dia teman sy dlm mood yg x btl ni..huhuhu..time tu hujn renyai...knderaan jln sume slow motion..dlm hati "dh la lmbt..jalan terkedek2 plak" huhuhu..sgt2 menguji kesabaran...sdhh sgt time tu..ni lh sy..geram, tnsion, mrh n penat..sy akan nangis..hahha.lpas nangis..ok lah


Dlm kpale dh pikir, lau smpi dlm jam 10 mlm, bus xpres ke Batu Pahat mayb dh x de..hmmm..adoooiii... last choice..kne gak landing rumh abg sy kt Jb tu..harap dia ad...n bila dh nk smpi Kota, sy col abg, dia pun x bg sy blik BP coz sy pmpuan, mlm2 n sorg2 lak tu..so ..dia amik kt Larkin tme tu dh jam 10.45 kot..hmmm..Syukur lah..Tuhan permudahan sy...Alhamdulillah..


- JEM TERUK..
yg m'buatkn perjalanan sy smakin lmbt smpi ialah..jem yg amat teruk dr Bndr Kota hnga hmpir simpang masuk daerah JB..huhhhh..Sabar je la...Sy dlm bus ni dh cm beku rasenya...kaki dh kejang n crem..tgn dh pucat n sejuk gle..punggung bukn stakat kebas, panas..tp cm dh melekat kt kusyen tu..hahaha..pinggang cm nk patah...huhuhu..


Sy memg dh agak,lau lalu Kota ni, sy akan smpi mlm, kne tempuh jem..Tu yg x de harapan nk blik Bp..hmmm x pe lah...Tp, rupa2nya ad hikmah..sy dpt jumpa kakak ipar sy, abg sy n anak dia yg comel tu...family mertua abg sy....n


Sbnarnya memg nk suruh Cik Idah jumpa dgn Zarif la..tgk Zarif dh besar..dh kuat..dh comel..hahahah


MOHD ZARIF FITRI..cucu n ank sedara sy yg ke-35... 
2 buln 4 hr


*sentiasa mendoakan mereka..:) 

....menuju ke destinasii.....

Salam...
baru harini b'kesempatan utk m'coret disini..
kelmarin n smlm adalah hari yg amt pnt..
Tuhan je yg tahu cm ner rase pnt tu..huhu
But..setinggi2 kesyukuran kehadrat Illahi krn sy slmt smpi Jhr...
Alhamdulillah..............


Cite tntg smlm...
sbnrnya..x wat ape pun...study???
pun x lagi..wei...ble lah sy nk start study ni???
smlm just dok umh...pas subuh tido smpi kul 10..ahhaa
malu..malu..but sy letih teramat sgt...org pun tau kot..huhu
bgun..brkfast n jage si zarif...atok dia nk msk..hehehe..
lame rasenya x jga baby...last jge si Faris je laaaa.. 2 years ago..


tido di pgkuan ku...
dodoi di dodoi...
ptg tu...pusing Kluang plak...lwt abg sy eksiden kt spital..sadisss..
sy harap abg sy bnyk2 bersabar atas apa yg berlaku..kesian sgt...
pastu..lepak rumh kakak plak kt Kluang..


tgn kne msuk besi..adoiii
faris n haikal..
dkt jam 11 mlm..balik ke rumh kakak kt Batu Pahat plak...
haa.. ni lah destinasi yg sebenar2 nya sy ptt smpi di jhr ni...
wahhhh..cm rase pusing satu Johor sy ni...adodoiiiiii...pnt...
Mengingatkan kmbali p'jalanan pulg ke Johor kelmarin m'buatkn sy letih..huhuhu




kepenatan thp karma..


* tggl harini je call free..pasni??..:((

Saturday, November 6, 2010

~MeNaNTi deTik...~

Salam...
Hepi...coz esok sy nk blik Johor..
xsbr rasenya menanti esok..


X study pun mlm ni coz bku dh packing dlm beg..hehehe
cehh alasan.. but klau nk study pun...x dpt fokus.fikiran melayang je nnt..huhu
Mlm ni just iron bju utk esok...kms2 brg yg msh x msuk n ngadap laptop ni la..


Td my roomate n her friends jamu sy mkn kuea teow +sup bebola..sdp sgt lahh..
X amik pic la..lau amik n tunjuk kt blog ni mst buat org meleleh air liur..hikhikhik
Yg pntg..memg best..cukup rasa...delicious... yumyumyum...kenyang sangat...rzki2..


Tq ye kak Jiha, kak Wani, kak Dayah (yg msk td) n kak Alin..
Diaorg kate, ni cam clbrate besday sy la yg dh 2 hri b'lalu n smpena sy nk balik esok..cehhhh
Terharu..hehehe..yg pntg td memg sdp..lulus lah klau nk khwin pas ni yer akak2..ehhehe.


Sy harap smga perjalanan sy esok selamat dan terpelihara dr sgla kecelakaan yg x diingini..
Smga Allah sntiasa melindungi sy n kwn2 yg len...INSYA ALLAH


ni jer nk angkut esok...
bnda plg pntg...my ticket bus

apa yg ku mahu????

Salam Hari Sabtu yg Indah...


Sy NAK BALIK JOHOR !!!!!!
Alangkah bestnya klau dpt jerit...huhuhuhu..
Hakikatnya..tggl beberapa jam,minit n saat jer lg..
Tp cm bertahun2 nk kne tunggu...huhuhu..


Wat pape pun, sume serba tak kena..
Nk baca buku...cm x masuk kpla jer..just lalu..hahaha..teruk..
Nak wat nota, dh siap...hmmm
Nak makan..x selera lgsung...
Nak kemas brg bw balik...dh kemas..
Nak tido..x ngantuk....
Apalah yg saya mahukan sbnarnya ni?????
SAYA NK BALIK RUMAH LAAAA!!!!


Pg td kemas brg2 buku..then call 'dia'..coz boring yg amat...
cari teman bual...pttnya skrg ni dh kt bndr kot..
Hantar Dira blik kg kt stesen bus ngan family angkat n yaya skali...
Tp sy x ikut...coz..sakit kpale+cm nk demam+malas+xde mood..:(


Maaf sgt2 kt dira,yaya n ayah sefamily coz x join korg sume...
Sy x de mood la...sy x nk nnt sy wat perangai yg bukn2 n korg kecik hati..
Better sy x pergi kn...duk blik pun boring...sy x tau knp sy cm ni.....


Something yg sy perasan kt diri sy ialah perangai sy sukar org nk faham...
Ini jg salah satu dr sifat2 org yg lahir bln November...hmmm
Tp..sy cuba ubah sifat ni...x nk la nnt org bosan ngan kita coz perangai kita ni kan.
Mohon maaf kpd sesiapa yg pernah t'kecik hati ngan perangai sy yg bukn2 ni ...


Tmpt2 yg sy angankan utk pergi time sy bosan, jiwa kacau, gundah gulana, marah, tension, sedih n ape2 lg perasaan yg agak x best menerjah dlm diri ni...huhuhu

INDAHNYA CIPTAAN ALLAH

































hnya mmpu di sini shj...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...